Kategori: E-postmarknadsföring

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring

maj 16, 2017
e-postmarknadsföring

Smart och långsiktig e-postmarknadsföring ökar din försäljning!

Det är idag otroligt enkelt att nå nya och gamla kunder med hjälp av e-post. Men hur undviker du att störa för mycket och att nå de mål du vill uppnå? Tekniker och metoder förändras ständigt och idag måste man våga ta steget och pröva sig fram då kunderna oftare byter beteende och sällan agerar vid första kontakten.

Nyheter och trender dyker upp i en allt stridare ström. Det är lättare för kunderna att snabbt jämföra och få en överblick och då är det upplevda mervärdet hos just dig det som gör skillnad. Det gäller att tänka till, analysera kundernas beteende och hela tiden förfina, förbättra och följa upp. Att skapa ett enstaka
utskick tar kanske bara några timmar men ger sällan någon försäljning, att följa upp och agera utifrån kundernas respons är det som skapar resultat men också det som kräver mest insatser, tyvärr så missar många detta och då blir resultatet kanske att du förkastar e-postmarknadsföringens möjligheter.

Så vad bör du tänka på för att nå dina marknadsmål via e-postmarknadsföring?

Här kommer några tips för att lyckas med din e-poststrategi.

1. Information genom e-post

Syftet här är att informera dina kunder om dina produkter och tjänster via e-post. Berätta om dina tjänster eller produkter och vem som kan ha nytta av dem. Ett nyhetsbrev innehållande texter i artikelform är en utmärkt metod. Länkar kompletteras ofta till sidor på din sajt som innehåller mer detaljerad information eller tjänster som erbjuds i nyhetsbrevet.

2. Marknadsföring genom e-post

Syftet här är att marknadsföra och göra reklam för dina produkter och tjänster. Denna marknadsföring ska ses ur ett långsiktigt perspektiv. Du ska lyfta fram alla fördelar kunderna får genom att använda just Dina produkter eller tjänster samt förstärka ditt varumärke och företagsnamn gentemot kunderna.

Nyhetsbrevet kan också kompletteras med riktade reklamutskick via e-post mot dem som visat visst intresse för dina produkter och tjänster. Anpassa gärna texten i de riktade breven efter den kundgrupp du skickar till för att fånge deras uppmärksamhet mer. Lägg gärna till en call to action knapp ”Läs mer” eller ”Boka Nu” och även om de inte tänker handla direkt så kan länken ta dom vidare till din hemsida och kan läsa mer om dina tjänster.

3. Försäljning genom e-post

Syftet här är att maximera ditt säljbrev och få dina kunder att köpa direkt. För att köpprocessen ska bli framgångsrik så måste alla tidigare åtgärder ha genomförts så att dina kunder väl känner till dina produkter och tjänster och vet hur bra de är. En besökare ska aldrig behöva tänka eller fundera på hur denna ska agera för att ta sig till nästa steg. Tänk även på att innehållet ska vara kortfattad. Idag öppnas och läses nästan hälften, 47%, av all e-epost på mobilen och man kan lätt tröttna om det är för mycket information.

Vi hjälper gärna till

Vi kan hjälpa dig att göra en smart projektplanering som leder till att du har koll och lättare når dina mål. Boka ett möte så berättar vi gärna mer. Våra arbetsmodeller bjuder vi såklart på och du får använda dom fritt. Vill du sen har hjälp, med nåt litet eller hela kampanjen så står vi alltid redo.

 

Hos Holviks är din lönsamhet alltid i fokus.