fbpx

Blog updates

Latest news & updates
Digital Marknadsföring, Tips

6 vanliga misstag som du vill undvika med din webbshop

september 6, 2018
Webbshop

Är du i startgroparna med att starta webbshop eller säljer du redan produkter på nätet? Här är 6 vanliga misstag du bör undvika med din webbshop.

 

1. Snygg design före planering
Börja alltid med att undersöka marknaden, vilka produkter som passar för din tilltänkta målgrupp, planera hur din webbshop ska fungera samt vilken plattform som passar just för ditt företag. Design före planering är inget vinnande koncept, utan börja planera innehållet först är alltid att rekommendera.

2. Inga kundrecensioner
Genom att arbeta med kundrecensioner blir din hemsida mer aktiv. Erbjud enkla möjligheter och uppmuntra till recensioner och omdömen. Med bra produkter och positiva omdömen växer webbshoppen och lockar nya kunder att välja ditt företag.

3. Dåliga bilder
Spelar ingen roll hur snygg din produkt är i verkligheten, om du inte har en professionell bild på hemsidan får det ett dåligt intryck. Din webbshop blir mer tilltalande och produkterna blir mer lockande om bilderna har bra skärpa, ren bakgrund och ett tänk bakom. Idag är det lättare att ta bra bilder själv, eller boka en fotograf – det kommer att löna sig.

4. Ingen statistik
Om du inte känner till hur dina besökare beter sig blir det svårt att analysera din webbshop för att nå bättre resultat. En utav de viktigaste verkygen för att lyckas idag är Google Analytics som lär dig hur du tar ut relevant statistik. Där kan du ta del av värdefulla data som rör dina följare och inlägg. Analysera din hemsida för att se dina kunders beteende är viktigare än man tror.

5. Dåliga betalningslösningar
Om din potentiella kund inte hittar din kundkorg i tid så lär du tappa kunden. Se till att din webbshop använder trygga och säkra betallösningar samt att kassaprocessen är snabb och enkel. Ju färre steg, desto bättre. Erbjud de betalsätt som dina kunder efterfrågar.

6. För brett sortiment
Ett misstag många nystartade e-handlare gör är att de satsar alltför brett. Överdrivet många produkter initialt leder ofta till att arbetstimmarna inte räcker till och att vissa produkter inte säljs och måste reas ut. Börja med färre produkter, se vilka som säljer bäst och utöka successivt sortimentet med det som visat sig vara populärt. Smartare fokus, lägre risk.

Kom ihåg att vi kan hjälpa dig om du behöver det, oavsett om det handlar om att starta upp din webbshop, lägga upp en strategi eller utveckla din affär. Hör bara av dig så hjälper vi dig att få koll!

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila Holviks så kontaktar vi dig!

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.