fbpx

Kategori: Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring, Övrigt

Lyckas med din webshop inför julhandeln

november 20, 2018

Julhandeln på nätet når nya höjder – mer än var tredje julklapp kommer att köpas online

 

Julhandeln på nätet kommer att fortsätta att öka och svenskarna kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var tredje julklapp kommer att inhandlas via internet i år. Vi konsumenter har upptäckt hur bekvämt och enkelt det är att handla online. Vi kan sitta hemma i soffan, slipper köer och behöver inte stressa runt för att handla julklappar längre – så har du inte kommit igång att förbereda julerbjudanden av din webshop ännu, då är det hög tid nu om du vill hitta nya potentiella kunder och få dina befintliga kunder att välja just din webshop.

1. Analysera din statistik
Efter julhandeln kan du analysera vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra. Vilka kampanjer har lockat mest, vilka typer av erbjudanden som mest sannolikt kommer att fungera och vilken målgrupp du ska satsa extra på till nästa år.

För du ingen statistik idag, eller är det första året du ska börja planera inför julhandel? Då ska du sätt igång din spårning direkt med exempelvis Google Analytics. Tänk på att ha en digital strategi på plats och att du har koll på dina målgrupper, så att du har en stark bas att stå på till nästa julhandel.

2. Optimera med jul anpassade sökord 
Under julhandeln kommer sökmotor användarna skriva in kombinationer av sökorden som “julklappstips”“julklapp till mamma” och “julklappar på nätet”. Fundera på vilka kombinationer som är relevanta, så just du fångar upp julklapps shoppare som letar efter bästa dealen. Genom att jul anpassa din sökmotor optimering kan du klättra snabbare i sökresultaten på t ex Google.

3. Anpassa utseendet på din webshop
Ett juligt och seriöst intryck på startsidan gör att dina besökare känner sig trygga och att de har kommit till rätt ställe om de vill handla julklappar. Det behöver inte vara krångligt att jul anpassa utseendet, du behöver t ex bara byta ut bilder eller banners med lite extra julfeeling eller jul dekorera din logotyp så får du den rätta känslan.

4. Få dina produkter att sticka ut
Du måste erbjuda något unikt som gör att besökarna väljer dig framför andra som erbjuder liknande produkter. Vad skiljer din produkt från andras produkter när det gäller personlighet? Vad har du för tjänster kopplade till din produkt som dina konkurrenter inte har? Är det din personliga service, dina priser eller kvaliteten på dina produkter som gör din webshop unik? Inför jul så kommer leverans och extratjänster som exempelvis julklappsinslagning vara extra viktiga.

5. Mobilanpassa din webshop
Är din webshop inte redan mobilanpassad så är det ett måste inför julhandeln, annars kan vi garantera att du går miste om en stor del av julhandeln. Utan mobil anpassad hemsida blir texter oläsbara och länkar omöjliga att klicka på utan att zooma in först.

6. Julkalenderonline
Tänk om du kunde locka kunder att besöka din hemsida med ett nytt fantastiskt erbjudande varje dag i 24 dagar i rad och få dem att berätta om den för sina vänner. Med en välgjord julkalender på din webbsida är det fullt möjligt. Oftast kan det vara riktigt bra rabatter men då bara för en dag, så det gäller att passa på och få besökare att skynda sig och återkomma till din butik varje dag för att se vad dagens erbjudande kan vara.

7. Använd sociala kanaler
Sociala medier fortsätter att öka. Under de senaste året har de fått 17 procent fler användare. Dina kunder har alla olika favoritställen på nätet som Facebook, Twitter eller Instagram. Använd alla dina kanaler när du marknadsför dina julerbjudanden, så ökar du chansen att nå ut till så många som möjligt.

Kom ihåg att vi kan hjälpa dig, oavsett om det handlar om att starta upp din webbshop, lägga upp en strategi eller utveckla din affär. Hör bara av dig så hjälper vi dig att få koll!

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila Holviks så kontaktar vi dig!

Digital Marknadsföring, Tips

6 vanliga misstag som du vill undvika med din webbshop

september 6, 2018
Webbshop

Är du i startgroparna med att starta webbshop eller säljer du redan produkter på nätet? Här är 6 vanliga misstag du bör undvika med din webbshop.

 

1. Snygg design före planering
Börja alltid med att undersöka marknaden, vilka produkter som passar för din tilltänkta målgrupp, planera hur din webbshop ska fungera samt vilken plattform som passar just för ditt företag. Design före planering är inget vinnande koncept, utan börja planera innehållet först är alltid att rekommendera.

2. Inga kundrecensioner
Genom att arbeta med kundrecensioner blir din hemsida mer aktiv. Erbjud enkla möjligheter och uppmuntra till recensioner och omdömen. Med bra produkter och positiva omdömen växer webbshoppen och lockar nya kunder att välja ditt företag.

3. Dåliga bilder
Spelar ingen roll hur snygg din produkt är i verkligheten, om du inte har en professionell bild på hemsidan får det ett dåligt intryck. Din webbshop blir mer tilltalande och produkterna blir mer lockande om bilderna har bra skärpa, ren bakgrund och ett tänk bakom. Idag är det lättare att ta bra bilder själv, eller boka en fotograf – det kommer att löna sig.

4. Ingen statistik
Om du inte känner till hur dina besökare beter sig blir det svårt att analysera din webbshop för att nå bättre resultat. En utav de viktigaste verkygen för att lyckas idag är Google Analytics som lär dig hur du tar ut relevant statistik. Där kan du ta del av värdefulla data som rör dina följare och inlägg. Analysera din hemsida för att se dina kunders beteende är viktigare än man tror.

5. Dåliga betalningslösningar
Om din potentiella kund inte hittar din kundkorg i tid så lär du tappa kunden. Se till att din webbshop använder trygga och säkra betallösningar samt att kassaprocessen är snabb och enkel. Ju färre steg, desto bättre. Erbjud de betalsätt som dina kunder efterfrågar.

6. För brett sortiment
Ett misstag många nystartade e-handlare gör är att de satsar alltför brett. Överdrivet många produkter initialt leder ofta till att arbetstimmarna inte räcker till och att vissa produkter inte säljs och måste reas ut. Börja med färre produkter, se vilka som säljer bäst och utöka successivt sortimentet med det som visat sig vara populärt. Smartare fokus, lägre risk.

Kom ihåg att vi kan hjälpa dig om du behöver det, oavsett om det handlar om att starta upp din webbshop, lägga upp en strategi eller utveckla din affär. Hör bara av dig så hjälper vi dig att få koll!

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila Holviks så kontaktar vi dig!

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring, Tips

Trender och tips för nyhetsbrev 2018

maj 3, 2018

Trender och tips för nyhetsbrev 2018

E-post kommer fortfarande att vara en av de mest slagkraftiga metoderna att kommunicera med dina kunder 2018. Statistik visar att e-post är en viktig aktör när det gäller att fånga kunders och potentiella kunders intresse för företagets erbjudande.

Personligare nyhetsbrev
Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att sticka ut i mängden? Kunder idag tar emot ett större antal mail och nyhetsbrev varje dag, därför är det viktigt att tänka på innehållet, och bli mer personlig och rikta sina meddelanden till en ytterligare nivå. Personligare e-mail är nyckeln till att få dina utskick att skilja sig ur mängden och kan öka din klickfrekvens med 14% och konvertering med 10%. Om vi ska sammanfatta så gäller det att hitta ett originellt sätt att nå ut till kunderna som t.ex. att spåra kunders beteende i olika digitala kanaler så kommer du långt.

Kunddata
När GDPR träder i kraft stärks skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter. Den nya lagen innebär skärpta krav på företag och andra organisationer att informera hur de samlar in och hanterar personuppgifter. Detta innebär att e-postmarknadsförare kommer att behöva ändra på sina rutiner hur data samlas in och lära sig att följa reglerna som annars kan ge höga böter.

Mobil
Idag vet vi att 80% av konsumenterna använder smart phones och allt fler kunder kollar sina mail i mobilen och den trenden kommer bara att öka. Dina prenumeranter spenderar mindre än fyra sekunder för att bestämma om dom vill öppna din e-post eller inte. Det innebär att det är viktigt att dina e-postmeddelanden är lättlästa, engagerande med korta ämnesrader så konsumenterna kan interagera och få en bekväm användarupplevelse i mobila enheter vid nyhetsbrevsutskick.

Video
Video kan vara ett sätt att skapa uppmärksamhet, särskilt på mobila enheter. Länka till en video i ditt e-postmeddelande, t.ex. att använda en bild som speglar en spellknapp som ett sätt att länka till en webbplats. Annars är det att rekommendera animerade GIF-bilder, men då krävs det att man lägger lite extra tid och kraft på den första bilden för att inte konsumenten ska tappa intresset.

Konsumenterna gör allt mer sina köp online som ett resultat av en e-post eller en e-postmarknadsföringskampanj, så det är absolut värt att tänka på din e-postmarknadsföringsstrategi!


Kontakta jorma@holviks.se om du vill ha hjälp att sätta upp någon spännande e-postmarknadsföring inför 2018!

Digital Marknadsföring, Nyheter, Tips

Hög tid att installera SSL

mars 19, 2018

Hög tid att installera SSL

Alla webbplatser som inte har SSL-certifikat (HTTPS) med start första juli 2018, kommer att markeras som “Inte säker” i webbläsaren Chrome. Om du inte har SSL-certifikat så innebär detta att besökarna som ska surfa in på din webbplats får ett varningsmeddelande om att din webbplats inte är säker.

Vad är ett SSL-certifikat?
Ett SSL-certifikat fungerar ungefär som ett slags bank ID, fast för webbplatser. SSL-certifikat är att certifikat man köper och installerar på sin webbplats. Om du vill aktivera SSL på din webbserver måste du verifiera den genom att fylla i ett antal frågor om din webbplats och ditt företag och sedan skapas två kryptografiska nycklar – en privat och offentlig nyckel. Kryptografiska nycklar spelar en central roll i att säkra betalningar och transaktioner inom bl.a. detaljhandeln, e-handeln och internetbankernas verksamhet.

Varför SSL-certifikat?
Med SSL får din hemsida en https-webbadress (ofta även en hänglåssymbol) som visar att din sajt är säker. Det ökar chansen att dina besökare väljer att handla hos just dig. Google vill att internet ska vara en säker plats för alla användare skall kunna surfa utan att oroa sig.

Hur skaffar jag SSL-certifikat?
Om du inte redan har ett SSL-certifikat kan du kontakta din webbyrå eller hosting-leverantör (webbhotell). Som partner till Loopia kan vi hjälpa er att komma igång med registrering och guidning med SSL-certifikat.

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila jorma@holviks.se så kontaktar vi dig!

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring, Övrigt, Tips

Hur bygger man ett varumärke?

februari 21, 2018

Hur bygger man ett varumärke?

1. Lev ditt varumärke med passion
För att kunna leva ditt varumärke är det viktigt att i ett tidigt stadie hitta din nisch, skapa trovärdighet och hur du uppfattas idag. Det handlar om att våga satsa på det du är passionerat intresserad av, att ha tålamod och fullfölja satsningen hela vägen ut – även om motgångarna dyker upp. Passionerade människor är de som skapar uppmärksamhet och gör ditt varumärke minnesvärt.

2. Vad gör ett varumärke starkt?
Ett starkt varumärke kan byggas av både hårda och mjuka byggstenar. De hårda handlar om köparens funktionella behov, alltså själva varan eller tjänsten. Konkreta exempel är hållbarhetstiden på batterier, kompetensen hos en bilmekaniker etc. De mjuka byggstenarna handlar mindre om hur varan eller tjänsten presterar och mer om hur varumärket, eller företaget bakom, uppfattas. Till exempel Apple; ungdomlig och kreativ eller parfymen Old Spice som har nischat in sig på den manliga, humoristiska tonen. Ett starkt varumärke skapar förtroende, som i sin tur leder till nya affärer.

3. Skapa en unik grafisk profil
Det börjar med namnet. Att komma på ett namn idag kan vara svårt eftersom domännamnet oftast är upptaget men testa olika alternativ och bolla med andra för hitta just ditt personliga namn. Namnet behöver inte säga allt utan håll det i sin enkelhet. Ett bra företagsnamn bör vara unikt och lätt att komma ihåg för att kunna sticka ut ur mängden bland konkurrenterna.

Den visuella delen kan delas in olika stilar, minimalistiskt, tekniskt eller kanske klassisk? Det finns en mängd olika influenser att inspireras av! Här är det viktigt att du tänker ut en plan för hur din grafiska profil med färg, form och logotyp ska se ut. Tänk enkelhet. Försök att inte använda för många typsnitt eller färger i din logotyp. Keep it simple!

4. Ta hjälp av expertis
Att bygga och utveckla ditt personliga varumärke kommer alltid bli ditt lilla skötebarn. Däremot kan du spara tid genom att be en byrå om hjälp. Med expertishjälp får du en tydlig och trovärdig plattform att utgå från som du kan förädla vidare. Börja smått och var konsekvent i all din kommunikation. Detta ska känneteckna er marknadsföring som ska bygga upp kundens förtroende och behov för det som ska säljas.

 

Nu har vi gått igenom några grundstenar vad man bör tänka på om varumärket. Ha tålamod. Tänk, andas och jobba i ditt varumärke. Det är mödan värt!

Har du fler frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila jorma@holviks.se så kontaktar vi dig!

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring

maj 16, 2017
e-postmarknadsföring

Smart och långsiktig e-postmarknadsföring ökar din försäljning!

Det är idag otroligt enkelt att nå nya och gamla kunder med hjälp av e-post. Men hur undviker du att störa för mycket och att nå de mål du vill uppnå? Tekniker och metoder förändras ständigt och idag måste man våga ta steget och pröva sig fram då kunderna oftare byter beteende och sällan agerar vid första kontakten.

Nyheter och trender dyker upp i en allt stridare ström. Det är lättare för kunderna att snabbt jämföra och få en överblick och då är det upplevda mervärdet hos just dig det som gör skillnad. Det gäller att tänka till, analysera kundernas beteende och hela tiden förfina, förbättra och följa upp. Att skapa ett enstaka
utskick tar kanske bara några timmar men ger sällan någon försäljning, att följa upp och agera utifrån kundernas respons är det som skapar resultat men också det som kräver mest insatser, tyvärr så missar många detta och då blir resultatet kanske att du förkastar e-postmarknadsföringens möjligheter.

Så vad bör du tänka på för att nå dina marknadsmål via e-postmarknadsföring?

Här kommer några tips för att lyckas med din e-poststrategi.

1. Information genom e-post

Syftet här är att informera dina kunder om dina produkter och tjänster via e-post. Berätta om dina tjänster eller produkter och vem som kan ha nytta av dem. Ett nyhetsbrev innehållande texter i artikelform är en utmärkt metod. Länkar kompletteras ofta till sidor på din sajt som innehåller mer detaljerad information eller tjänster som erbjuds i nyhetsbrevet.

2. Marknadsföring genom e-post

Syftet här är att marknadsföra och göra reklam för dina produkter och tjänster. Denna marknadsföring ska ses ur ett långsiktigt perspektiv. Du ska lyfta fram alla fördelar kunderna får genom att använda just Dina produkter eller tjänster samt förstärka ditt varumärke och företagsnamn gentemot kunderna.

Nyhetsbrevet kan också kompletteras med riktade reklamutskick via e-post mot dem som visat visst intresse för dina produkter och tjänster. Anpassa gärna texten i de riktade breven efter den kundgrupp du skickar till för att fånge deras uppmärksamhet mer. Lägg gärna till en call to action knapp ”Läs mer” eller ”Boka Nu” och även om de inte tänker handla direkt så kan länken ta dom vidare till din hemsida och kan läsa mer om dina tjänster.

3. Försäljning genom e-post

Syftet här är att maximera ditt säljbrev och få dina kunder att köpa direkt. För att köpprocessen ska bli framgångsrik så måste alla tidigare åtgärder ha genomförts så att dina kunder väl känner till dina produkter och tjänster och vet hur bra de är. En besökare ska aldrig behöva tänka eller fundera på hur denna ska agera för att ta sig till nästa steg. Tänk även på att innehållet ska vara kortfattad. Idag öppnas och läses nästan hälften, 47%, av all e-epost på mobilen och man kan lätt tröttna om det är för mycket information.

Vi hjälper gärna till

Vi kan hjälpa dig att göra en smart projektplanering som leder till att du har koll och lättare når dina mål. Boka ett möte så berättar vi gärna mer. Våra arbetsmodeller bjuder vi såklart på och du får använda dom fritt. Vill du sen har hjälp, med nåt litet eller hela kampanjen så står vi alltid redo.

 

Hos Holviks är din lönsamhet alltid i fokus.

Digital Marknadsföring, Nyheter

“Digital marknadsföring 2017”

mars 24, 2017
Digital marknadsföring

Digital marknadsföring 2017

Nils Andersson Wimby, Agency Director på Isobar

I det kreativa handlar det mycket om att hitta balansen mellan de tekniska möjligheterna och storytellingen. Vi kommer mer och mer utforska möjligheterna med målgruppsstyrningar, dynamiska budskap, nya möjligheter inom live-format och digital utomhus med mera, men samtidigt är det viktigt att inte tappa bort sig i möjligheterna och missa att vara konsekvent i sin varumärkestonalitet. Vi kommer att få anledning att tänka allt mer på det taktiska och konverteringsdrivande vs den varumärkesbyggande delen av kommunikationen.

 

Du kan läsa mer på Dagens Media här