fbpx

Kategori: Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring, Tips

Trender och tips för nyhetsbrev 2018

maj 3, 2018

Trender och tips för nyhetsbrev 2018

E-post kommer fortfarande att vara en av de mest slagkraftiga metoderna att kommunicera med dina kunder 2018. Statistik visar att e-post är en viktig aktör när det gäller att fånga kunders och potentiella kunders intresse för företagets erbjudande.

Personligare nyhetsbrev
Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att sticka ut i mängden? Kunder idag tar emot ett större antal mail och nyhetsbrev varje dag, därför är det viktigt att tänka på innehållet, och bli mer personlig och rikta sina meddelanden till en ytterligare nivå. Personligare e-mail är nyckeln till att få dina utskick att skilja sig ur mängden och kan öka din klickfrekvens med 14% och konvertering med 10%. Om vi ska sammanfatta så gäller det att hitta ett originellt sätt att nå ut till kunderna som t.ex. att spåra kunders beteende i olika digitala kanaler så kommer du långt.

Kunddata
När GDPR träder i kraft stärks skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter. Den nya lagen innebär skärpta krav på företag och andra organisationer att informera hur de samlar in och hanterar personuppgifter. Detta innebär att e-postmarknadsförare kommer att behöva ändra på sina rutiner hur data samlas in och lära sig att följa reglerna som annars kan ge höga böter.

Mobil
Idag vet vi att 80% av konsumenterna använder smart phones och allt fler kunder kollar sina mail i mobilen och den trenden kommer bara att öka. Dina prenumeranter spenderar mindre än fyra sekunder för att bestämma om dom vill öppna din e-post eller inte. Det innebär att det är viktigt att dina e-postmeddelanden är lättlästa, engagerande med korta ämnesrader så konsumenterna kan interagera och få en bekväm användarupplevelse i mobila enheter vid nyhetsbrevsutskick.

Video
Video kan vara ett sätt att skapa uppmärksamhet, särskilt på mobila enheter. Länka till en video i ditt e-postmeddelande, t.ex. att använda en bild som speglar en spellknapp som ett sätt att länka till en webbplats. Annars är det att rekommendera animerade GIF-bilder, men då krävs det att man lägger lite extra tid och kraft på den första bilden för att inte konsumenten ska tappa intresset.

Konsumenterna gör allt mer sina köp online som ett resultat av en e-post eller en e-postmarknadsföringskampanj, så det är absolut värt att tänka på din e-postmarknadsföringsstrategi!


Kontakta jorma@holviks.se om du vill ha hjälp att sätta upp någon spännande e-postmarknadsföring inför 2018!

Digital Marknadsföring, Nyheter, Tips

Hög tid att installera SSL

mars 19, 2018

Hög tid att installera SSL

Alla webbplatser som inte har SSL-certifikat (HTTPS) med start första juli 2018, kommer att markeras som “Inte säker” i webbläsaren Chrome. Om du inte har SSL-certifikat så innebär detta att besökarna som ska surfa in på din webbplats får ett varningsmeddelande om att din webbplats inte är säker.

Vad är ett SSL-certifikat?
Ett SSL-certifikat fungerar ungefär som ett slags bank ID, fast för webbplatser. SSL-certifikat är att certifikat man köper och installerar på sin webbplats. Om du vill aktivera SSL på din webbserver måste du verifiera den genom att fylla i ett antal frågor om din webbplats och ditt företag och sedan skapas två kryptografiska nycklar – en privat och offentlig nyckel. Kryptografiska nycklar spelar en central roll i att säkra betalningar och transaktioner inom bl.a. detaljhandeln, e-handeln och internetbankernas verksamhet.

Varför SSL-certifikat?
Med SSL får din hemsida en https-webbadress (ofta även en hänglåssymbol) som visar att din sajt är säker. Det ökar chansen att dina besökare väljer att handla hos just dig. Google vill att internet ska vara en säker plats för alla användare skall kunna surfa utan att oroa sig.

Hur skaffar jag SSL-certifikat?
Om du inte redan har ett SSL-certifikat kan du kontakta din webbyrå eller hosting-leverantör (webbhotell). Som partner till Loopia kan vi hjälpa er att komma igång med registrering och guidning med SSL-certifikat.

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila jorma@holviks.se så kontaktar vi dig!

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring, Övrigt, Tips

Hur bygger man ett varumärke?

februari 21, 2018

Hur bygger man ett varumärke?

1. Lev ditt varumärke med passion
För att kunna leva ditt varumärke är det viktigt att i ett tidigt stadie hitta din nisch, skapa trovärdighet och hur du uppfattas idag. Det handlar om att våga satsa på det du är passionerat intresserad av, att ha tålamod och fullfölja satsningen hela vägen ut – även om motgångarna dyker upp. Passionerade människor är de som skapar uppmärksamhet och gör ditt varumärke minnesvärt.

2. Vad gör ett varumärke starkt?
Ett starkt varumärke kan byggas av både hårda och mjuka byggstenar. De hårda handlar om köparens funktionella behov, alltså själva varan eller tjänsten. Konkreta exempel är hållbarhetstiden på batterier, kompetensen hos en bilmekaniker etc. De mjuka byggstenarna handlar mindre om hur varan eller tjänsten presterar och mer om hur varumärket, eller företaget bakom, uppfattas. Till exempel Apple; ungdomlig och kreativ eller parfymen Old Spice som har nischat in sig på den manliga, humoristiska tonen. Ett starkt varumärke skapar förtroende, som i sin tur leder till nya affärer.

3. Skapa en unik grafisk profil
Det börjar med namnet. Att komma på ett namn idag kan vara svårt eftersom domännamnet oftast är upptaget men testa olika alternativ och bolla med andra för hitta just ditt personliga namn. Namnet behöver inte säga allt utan håll det i sin enkelhet. Ett bra företagsnamn bör vara unikt och lätt att komma ihåg för att kunna sticka ut ur mängden bland konkurrenterna.

Den visuella delen kan delas in olika stilar, minimalistiskt, tekniskt eller kanske klassisk? Det finns en mängd olika influenser att inspireras av! Här är det viktigt att du tänker ut en plan för hur din grafiska profil med färg, form och logotyp ska se ut. Tänk enkelhet. Försök att inte använda för många typsnitt eller färger i din logotyp. Keep it simple!

4. Ta hjälp av expertis
Att bygga och utveckla ditt personliga varumärke kommer alltid bli ditt lilla skötebarn. Däremot kan du spara tid genom att be en byrå om hjälp. Med expertishjälp får du en tydlig och trovärdig plattform att utgå från som du kan förädla vidare. Börja smått och var konsekvent i all din kommunikation. Detta ska känneteckna er marknadsföring som ska bygga upp kundens förtroende och behov för det som ska säljas.

 

Nu har vi gått igenom några grundstenar vad man bör tänka på om varumärket. Ha tålamod. Tänk, andas och jobba i ditt varumärke. Det är mödan värt!

Har du fler frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila jorma@holviks.se så kontaktar vi dig!

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring

maj 16, 2017
e-postmarknadsföring

Smart och långsiktig e-postmarknadsföring ökar din försäljning!

Det är idag otroligt enkelt att nå nya och gamla kunder med hjälp av e-post. Men hur undviker du att störa för mycket och att nå de mål du vill uppnå? Tekniker och metoder förändras ständigt och idag måste man våga ta steget och pröva sig fram då kunderna oftare byter beteende och sällan agerar vid första kontakten.

Nyheter och trender dyker upp i en allt stridare ström. Det är lättare för kunderna att snabbt jämföra och få en överblick och då är det upplevda mervärdet hos just dig det som gör skillnad. Det gäller att tänka till, analysera kundernas beteende och hela tiden förfina, förbättra och följa upp. Att skapa ett enstaka
utskick tar kanske bara några timmar men ger sällan någon försäljning, att följa upp och agera utifrån kundernas respons är det som skapar resultat men också det som kräver mest insatser, tyvärr så missar många detta och då blir resultatet kanske att du förkastar e-postmarknadsföringens möjligheter.

Så vad bör du tänka på för att nå dina marknadsmål via e-postmarknadsföring?

Här kommer några tips för att lyckas med din e-poststrategi.

1. Information genom e-post

Syftet här är att informera dina kunder om dina produkter och tjänster via e-post. Berätta om dina tjänster eller produkter och vem som kan ha nytta av dem. Ett nyhetsbrev innehållande texter i artikelform är en utmärkt metod. Länkar kompletteras ofta till sidor på din sajt som innehåller mer detaljerad information eller tjänster som erbjuds i nyhetsbrevet.

2. Marknadsföring genom e-post

Syftet här är att marknadsföra och göra reklam för dina produkter och tjänster. Denna marknadsföring ska ses ur ett långsiktigt perspektiv. Du ska lyfta fram alla fördelar kunderna får genom att använda just Dina produkter eller tjänster samt förstärka ditt varumärke och företagsnamn gentemot kunderna.

Nyhetsbrevet kan också kompletteras med riktade reklamutskick via e-post mot dem som visat visst intresse för dina produkter och tjänster. Anpassa gärna texten i de riktade breven efter den kundgrupp du skickar till för att fånge deras uppmärksamhet mer. Lägg gärna till en call to action knapp ”Läs mer” eller ”Boka Nu” och även om de inte tänker handla direkt så kan länken ta dom vidare till din hemsida och kan läsa mer om dina tjänster.

3. Försäljning genom e-post

Syftet här är att maximera ditt säljbrev och få dina kunder att köpa direkt. För att köpprocessen ska bli framgångsrik så måste alla tidigare åtgärder ha genomförts så att dina kunder väl känner till dina produkter och tjänster och vet hur bra de är. En besökare ska aldrig behöva tänka eller fundera på hur denna ska agera för att ta sig till nästa steg. Tänk även på att innehållet ska vara kortfattad. Idag öppnas och läses nästan hälften, 47%, av all e-epost på mobilen och man kan lätt tröttna om det är för mycket information.

Vi hjälper gärna till

Vi kan hjälpa dig att göra en smart projektplanering som leder till att du har koll och lättare når dina mål. Boka ett möte så berättar vi gärna mer. Våra arbetsmodeller bjuder vi såklart på och du får använda dom fritt. Vill du sen har hjälp, med nåt litet eller hela kampanjen så står vi alltid redo.

 

Hos Holviks är din lönsamhet alltid i fokus.

Digital Marknadsföring, Nyheter

“Digital marknadsföring 2017”

mars 24, 2017
Digital marknadsföring

Digital marknadsföring 2017

Nils Andersson Wimby, Agency Director på Isobar

I det kreativa handlar det mycket om att hitta balansen mellan de tekniska möjligheterna och storytellingen. Vi kommer mer och mer utforska möjligheterna med målgruppsstyrningar, dynamiska budskap, nya möjligheter inom live-format och digital utomhus med mera, men samtidigt är det viktigt att inte tappa bort sig i möjligheterna och missa att vara konsekvent i sin varumärkestonalitet. Vi kommer att få anledning att tänka allt mer på det taktiska och konverteringsdrivande vs den varumärkesbyggande delen av kommunikationen.

 

Du kan läsa mer på Dagens Media här