fbpx

Kategori: Övrigt

Digital Marknadsföring, Övrigt

Lyckas med din webshop inför julhandeln

november 20, 2018

Julhandeln på nätet når nya höjder – mer än var tredje julklapp kommer att köpas online

 

Julhandeln på nätet kommer att fortsätta att öka och svenskarna kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var tredje julklapp kommer att inhandlas via internet i år. Vi konsumenter har upptäckt hur bekvämt och enkelt det är att handla online. Vi kan sitta hemma i soffan, slipper köer och behöver inte stressa runt för att handla julklappar längre – så har du inte kommit igång att förbereda julerbjudanden av din webshop ännu, då är det hög tid nu om du vill hitta nya potentiella kunder och få dina befintliga kunder att välja just din webshop.

1. Analysera din statistik
Efter julhandeln kan du analysera vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra. Vilka kampanjer har lockat mest, vilka typer av erbjudanden som mest sannolikt kommer att fungera och vilken målgrupp du ska satsa extra på till nästa år.

För du ingen statistik idag, eller är det första året du ska börja planera inför julhandel? Då ska du sätt igång din spårning direkt med exempelvis Google Analytics. Tänk på att ha en digital strategi på plats och att du har koll på dina målgrupper, så att du har en stark bas att stå på till nästa julhandel.

2. Optimera med jul anpassade sökord 
Under julhandeln kommer sökmotor användarna skriva in kombinationer av sökorden som “julklappstips”“julklapp till mamma” och “julklappar på nätet”. Fundera på vilka kombinationer som är relevanta, så just du fångar upp julklapps shoppare som letar efter bästa dealen. Genom att jul anpassa din sökmotor optimering kan du klättra snabbare i sökresultaten på t ex Google.

3. Anpassa utseendet på din webshop
Ett juligt och seriöst intryck på startsidan gör att dina besökare känner sig trygga och att de har kommit till rätt ställe om de vill handla julklappar. Det behöver inte vara krångligt att jul anpassa utseendet, du behöver t ex bara byta ut bilder eller banners med lite extra julfeeling eller jul dekorera din logotyp så får du den rätta känslan.

4. Få dina produkter att sticka ut
Du måste erbjuda något unikt som gör att besökarna väljer dig framför andra som erbjuder liknande produkter. Vad skiljer din produkt från andras produkter när det gäller personlighet? Vad har du för tjänster kopplade till din produkt som dina konkurrenter inte har? Är det din personliga service, dina priser eller kvaliteten på dina produkter som gör din webshop unik? Inför jul så kommer leverans och extratjänster som exempelvis julklappsinslagning vara extra viktiga.

5. Mobilanpassa din webshop
Är din webshop inte redan mobilanpassad så är det ett måste inför julhandeln, annars kan vi garantera att du går miste om en stor del av julhandeln. Utan mobil anpassad hemsida blir texter oläsbara och länkar omöjliga att klicka på utan att zooma in först.

6. Julkalenderonline
Tänk om du kunde locka kunder att besöka din hemsida med ett nytt fantastiskt erbjudande varje dag i 24 dagar i rad och få dem att berätta om den för sina vänner. Med en välgjord julkalender på din webbsida är det fullt möjligt. Oftast kan det vara riktigt bra rabatter men då bara för en dag, så det gäller att passa på och få besökare att skynda sig och återkomma till din butik varje dag för att se vad dagens erbjudande kan vara.

7. Använd sociala kanaler
Sociala medier fortsätter att öka. Under de senaste året har de fått 17 procent fler användare. Dina kunder har alla olika favoritställen på nätet som Facebook, Twitter eller Instagram. Använd alla dina kanaler när du marknadsför dina julerbjudanden, så ökar du chansen att nå ut till så många som möjligt.

Kom ihåg att vi kan hjälpa dig, oavsett om det handlar om att starta upp din webbshop, lägga upp en strategi eller utveckla din affär. Hör bara av dig så hjälper vi dig att få koll!

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila Holviks så kontaktar vi dig!

Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring, Övrigt, Tips

Hur bygger man ett varumärke?

februari 21, 2018

Hur bygger man ett varumärke?

1. Lev ditt varumärke med passion
För att kunna leva ditt varumärke är det viktigt att i ett tidigt stadie hitta din nisch, skapa trovärdighet och hur du uppfattas idag. Det handlar om att våga satsa på det du är passionerat intresserad av, att ha tålamod och fullfölja satsningen hela vägen ut – även om motgångarna dyker upp. Passionerade människor är de som skapar uppmärksamhet och gör ditt varumärke minnesvärt.

2. Vad gör ett varumärke starkt?
Ett starkt varumärke kan byggas av både hårda och mjuka byggstenar. De hårda handlar om köparens funktionella behov, alltså själva varan eller tjänsten. Konkreta exempel är hållbarhetstiden på batterier, kompetensen hos en bilmekaniker etc. De mjuka byggstenarna handlar mindre om hur varan eller tjänsten presterar och mer om hur varumärket, eller företaget bakom, uppfattas. Till exempel Apple; ungdomlig och kreativ eller parfymen Old Spice som har nischat in sig på den manliga, humoristiska tonen. Ett starkt varumärke skapar förtroende, som i sin tur leder till nya affärer.

3. Skapa en unik grafisk profil
Det börjar med namnet. Att komma på ett namn idag kan vara svårt eftersom domännamnet oftast är upptaget men testa olika alternativ och bolla med andra för hitta just ditt personliga namn. Namnet behöver inte säga allt utan håll det i sin enkelhet. Ett bra företagsnamn bör vara unikt och lätt att komma ihåg för att kunna sticka ut ur mängden bland konkurrenterna.

Den visuella delen kan delas in olika stilar, minimalistiskt, tekniskt eller kanske klassisk? Det finns en mängd olika influenser att inspireras av! Här är det viktigt att du tänker ut en plan för hur din grafiska profil med färg, form och logotyp ska se ut. Tänk enkelhet. Försök att inte använda för många typsnitt eller färger i din logotyp. Keep it simple!

4. Ta hjälp av expertis
Att bygga och utveckla ditt personliga varumärke kommer alltid bli ditt lilla skötebarn. Däremot kan du spara tid genom att be en byrå om hjälp. Med expertishjälp får du en tydlig och trovärdig plattform att utgå från som du kan förädla vidare. Börja smått och var konsekvent i all din kommunikation. Detta ska känneteckna er marknadsföring som ska bygga upp kundens förtroende och behov för det som ska säljas.

 

Nu har vi gått igenom några grundstenar vad man bör tänka på om varumärket. Ha tålamod. Tänk, andas och jobba i ditt varumärke. Det är mödan värt!

Har du fler frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila jorma@holviks.se så kontaktar vi dig!

Nyheter, Övrigt, Webbtrender

Webbtrender 2018

januari 22, 2018
webbtrender 2018

Webbtrender 2018 – Trender som hjälper dig lyckas på nätet!

 

1. Mobilen herren på täppan
Vi vet att 51,3 % av alla som surfar gör det via mobilen. Google kommer 2018 presentera sitt Mobile First Index som innebär att din mobila webbplatsen kommer rankas högst i sökresultaten, alltså är mobilanpassade enheter ännu viktigare om du vill synas på Google.

2. Nytt filformat för webben
Pixel baserade filformaten PNG, GIF och JPG börjar nu ersättas mer och mer med vektorgrafik. SVG-format gör att illustrationer kan förstoras och förminskas utan att tappa kvalitet samt att laddningstiden på din hemsida förminskas avsevärt.

3. Färgpaletter dominerar
Nu har gråskalor, svart och vitt börjat ersättas med mer starka och tydliga färger. Vi kommer se många hemsidor där starka färger kommer dominera, det gäller även bakgrunder, element och typografi.

4. Sociala medier
Sociala medier behåller sin konstanta utveckling. Facebook säger att 2020 kommer 80 procent av allt som publiceras på nätet vara videoinlägg. I dag gäller det att beröra besökare med ljud och bild men även att interagera och prata med sin publik.

5. Säkra webbplatser
Under 2018 är det ännu viktigare att kunna lita på din webbplats. Avgörande för säkerheten kommer vara att skaffa ett SSL-certifikat. Du känner säkert igen att vissa webbplatser har “https” i början på sin länk? Dessa webbplatser har certifikatet och är därmed extra säkra att besöka.

Att tänka på: Säkerhet, användarvänlighet och snabbhet är viktigt för din hemsida under 2018.

Vill du få koll på dina marknadsandelar och nå ut till nya kunder?
Holviks hjälper ditt företag att lyckas på nätet! Ta en kontakt så hjälper vi dig med en digital marknadsföringsstrategi som ligger i framkant!

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila jorma@holviks.se så kontaktar vi dig!

Design, Nyheter, Övrigt

Julerbjudande

december 14, 2017

Behöver du arbetsavlastning innan jul?

Vår nya medarbetare Marcus har landat. För att ge honom en rivstart erbjuder vi nu tjänster till ett superförmånligt pris. För enbart 250 kr i timmen kan Marcus hjälpa dig med ett flertal olika typer av arbeten.

Oavsett om du behöver designa nya visitkort eller skriva ett nyhetsbrev. Om du behöver få ett dokument översatt till engelska eller redigera en video. Vad det än är så kan Marcus hantera det och leverera ett resultat som du kommer att känna dig nöjd med.

Gör det rätta valet så du inte behöver stressa över deadlines på Julafton. Låt Marcus visa vad han går för istället, så att du kan slappna av på Julfton med gott samvete.

Som webbredaktör kan Marcus kan hjälpa dig med:

  • Designa en webbplats
  • Skapa nyhetsbrev
  • Designa en layout
  • Redigera en video
  • Producera eller översätta en text
  • Utföra justeringar i HTML eller CSS
  • Redigera en bild
  • Skapa Adwords-kampanjer
  • Skapa Facebook-kampanjer
Övrigt

Webbhotell från 85:- i månaden

april 5, 2017
webbhotell

När vi på Holviks skapade vår webbhotellstjänst så utgick vi ifrån hur vi själva alltid har velat ha det.

Ett webbhotell som bara fungerar, har support i toppklass, vänligt bemötande, senaste tekniken och dessutom möjlighet att få hjälp med allt annat som hör ihop med webbutveckling, epostmarknadsföring, traditionell marknadsföring, trycksaker, original, bildhantering, affärsutveckling, säljkampanjer, systemstöd med Office 365, utbildningar mm.

Webbhotel ”all inclusive” ger dig som kund en rad fördelar som du har svårt att hitta hos andra leverantörer. Vårt partnerskap med Loopia ”Sveriges största webbhotellsleverantör” gör att du får en av marknadens stabilaste tekniska plattformar från 85:-/månad. Till detta får du vår hjälp med att hålla koll på kontot och ordna e-post, byta lösenord eller annat som behöver hanteras. För våra övriga tjänster så erbjuder vi antingen fast månadskostnad eller löpande då du bara betalar för exakt det du behöver. Boka ett möte så pratar vi ihop oss om en lösning som passar dina behov.

Nyheter, Övrigt

Holviks lanserar ny hemsida

februari 16, 2017
Ny hemsida

Holviks vill förnya och vässa sin profil. Ny hemsida och ökad närvaro i sociala medier ska stärka banden till kunderna.

Nu är vi snart färdiga med Holviks nya hemsida eller webbplats. Smartare upplägg och mer inspiration med olika ingångar. Den är mer användarvänlig, härligare design och självfallet sökmotoroptimerad. Internet är idag den absolut viktigaste informationskanalen. Därför är det viktigt att webben är både inspirerande och extremt funktionell för alla dem som söker information kan hitta rätt. Viktigt är också att kunder kan hitta relevant information så enkelt som möjligt. Vi är väldigt nöjda med resultatet och hoppas att ni också är det!