fbpx

Blog updates

Latest news & updates
Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring, Övrigt, Tips

Hur bygger man ett varumärke?

februari 21, 2018

Hur bygger man ett varumärke?

1. Lev ditt varumärke med passion
För att kunna leva ditt varumärke är det viktigt att i ett tidigt stadie hitta din nisch, skapa trovärdighet och hur du uppfattas idag. Det handlar om att våga satsa på det du är passionerat intresserad av, att ha tålamod och fullfölja satsningen hela vägen ut – även om motgångarna dyker upp. Passionerade människor är de som skapar uppmärksamhet och gör ditt varumärke minnesvärt.

2. Vad gör ett varumärke starkt?
Ett starkt varumärke kan byggas av både hårda och mjuka byggstenar. De hårda handlar om köparens funktionella behov, alltså själva varan eller tjänsten. Konkreta exempel är hållbarhetstiden på batterier, kompetensen hos en bilmekaniker etc. De mjuka byggstenarna handlar mindre om hur varan eller tjänsten presterar och mer om hur varumärket, eller företaget bakom, uppfattas. Till exempel Apple; ungdomlig och kreativ eller parfymen Old Spice som har nischat in sig på den manliga, humoristiska tonen. Ett starkt varumärke skapar förtroende, som i sin tur leder till nya affärer.

3. Skapa en unik grafisk profil
Det börjar med namnet. Att komma på ett namn idag kan vara svårt eftersom domännamnet oftast är upptaget men testa olika alternativ och bolla med andra för hitta just ditt personliga namn. Namnet behöver inte säga allt utan håll det i sin enkelhet. Ett bra företagsnamn bör vara unikt och lätt att komma ihåg för att kunna sticka ut ur mängden bland konkurrenterna.

Den visuella delen kan delas in olika stilar, minimalistiskt, tekniskt eller kanske klassisk? Det finns en mängd olika influenser att inspireras av! Här är det viktigt att du tänker ut en plan för hur din grafiska profil med färg, form och logotyp ska se ut. Tänk enkelhet. Försök att inte använda för många typsnitt eller färger i din logotyp. Keep it simple!

4. Ta hjälp av expertis
Att bygga och utveckla ditt personliga varumärke kommer alltid bli ditt lilla skötebarn. Däremot kan du spara tid genom att be en byrå om hjälp. Med expertishjälp får du en tydlig och trovärdig plattform att utgå från som du kan förädla vidare. Börja smått och var konsekvent i all din kommunikation. Detta ska känneteckna er marknadsföring som ska bygga upp kundens förtroende och behov för det som ska säljas.

 

Nu har vi gått igenom några grundstenar vad man bör tänka på om varumärket. Ha tålamod. Tänk, andas och jobba i ditt varumärke. Det är mödan värt!

Har du fler frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila jorma@holviks.se så kontaktar vi dig!

Skriv en kommentar