fbpx

Blog updates

Latest news & updates
Digital Marknadsföring, Övrigt

Lyckas med din webshop inför julhandeln

november 20, 2018

Julhandeln på nätet når nya höjder – mer än var tredje julklapp kommer att köpas online

 

Julhandeln på nätet kommer att fortsätta att öka och svenskarna kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var tredje julklapp kommer att inhandlas via internet i år. Vi konsumenter har upptäckt hur bekvämt och enkelt det är att handla online. Vi kan sitta hemma i soffan, slipper köer och behöver inte stressa runt för att handla julklappar längre – så har du inte kommit igång att förbereda julerbjudanden av din webshop ännu, då är det hög tid nu om du vill hitta nya potentiella kunder och få dina befintliga kunder att välja just din webshop.

1. Analysera din statistik
Efter julhandeln kan du analysera vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra. Vilka kampanjer har lockat mest, vilka typer av erbjudanden som mest sannolikt kommer att fungera och vilken målgrupp du ska satsa extra på till nästa år.

För du ingen statistik idag, eller är det första året du ska börja planera inför julhandel? Då ska du sätt igång din spårning direkt med exempelvis Google Analytics. Tänk på att ha en digital strategi på plats och att du har koll på dina målgrupper, så att du har en stark bas att stå på till nästa julhandel.

2. Optimera med jul anpassade sökord 
Under julhandeln kommer sökmotor användarna skriva in kombinationer av sökorden som “julklappstips”“julklapp till mamma” och “julklappar på nätet”. Fundera på vilka kombinationer som är relevanta, så just du fångar upp julklapps shoppare som letar efter bästa dealen. Genom att jul anpassa din sökmotor optimering kan du klättra snabbare i sökresultaten på t ex Google.

3. Anpassa utseendet på din webshop
Ett juligt och seriöst intryck på startsidan gör att dina besökare känner sig trygga och att de har kommit till rätt ställe om de vill handla julklappar. Det behöver inte vara krångligt att jul anpassa utseendet, du behöver t ex bara byta ut bilder eller banners med lite extra julfeeling eller jul dekorera din logotyp så får du den rätta känslan.

4. Få dina produkter att sticka ut
Du måste erbjuda något unikt som gör att besökarna väljer dig framför andra som erbjuder liknande produkter. Vad skiljer din produkt från andras produkter när det gäller personlighet? Vad har du för tjänster kopplade till din produkt som dina konkurrenter inte har? Är det din personliga service, dina priser eller kvaliteten på dina produkter som gör din webshop unik? Inför jul så kommer leverans och extratjänster som exempelvis julklappsinslagning vara extra viktiga.

5. Mobilanpassa din webshop
Är din webshop inte redan mobilanpassad så är det ett måste inför julhandeln, annars kan vi garantera att du går miste om en stor del av julhandeln. Utan mobil anpassad hemsida blir texter oläsbara och länkar omöjliga att klicka på utan att zooma in först.

6. Julkalenderonline
Tänk om du kunde locka kunder att besöka din hemsida med ett nytt fantastiskt erbjudande varje dag i 24 dagar i rad och få dem att berätta om den för sina vänner. Med en välgjord julkalender på din webbsida är det fullt möjligt. Oftast kan det vara riktigt bra rabatter men då bara för en dag, så det gäller att passa på och få besökare att skynda sig och återkomma till din butik varje dag för att se vad dagens erbjudande kan vara.

7. Använd sociala kanaler
Sociala medier fortsätter att öka. Under de senaste året har de fått 17 procent fler användare. Dina kunder har alla olika favoritställen på nätet som Facebook, Twitter eller Instagram. Använd alla dina kanaler när du marknadsför dina julerbjudanden, så ökar du chansen att nå ut till så många som möjligt.

Kom ihåg att vi kan hjälpa dig, oavsett om det handlar om att starta upp din webbshop, lägga upp en strategi eller utveckla din affär. Hör bara av dig så hjälper vi dig att få koll!

Har du frågor eller bara nyfiken?
Ring oss! 033-127570 eller maila Holviks så kontaktar vi dig!

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.