fbpx

Blog updates

Latest news & updates
Digital Marknadsföring, E-postmarknadsföring, Tips

Trender och tips för nyhetsbrev 2018

maj 3, 2018

Trender och tips för nyhetsbrev 2018

E-post kommer fortfarande att vara en av de mest slagkraftiga metoderna att kommunicera med dina kunder 2018. Statistik visar att e-post är en viktig aktör när det gäller att fånga kunders och potentiella kunders intresse för företagets erbjudande.

Personligare nyhetsbrev
Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att sticka ut i mängden? Kunder idag tar emot ett större antal mail och nyhetsbrev varje dag, därför är det viktigt att tänka på innehållet, och bli mer personlig och rikta sina meddelanden till en ytterligare nivå. Personligare e-mail är nyckeln till att få dina utskick att skilja sig ur mängden och kan öka din klickfrekvens med 14% och konvertering med 10%. Om vi ska sammanfatta så gäller det att hitta ett originellt sätt att nå ut till kunderna som t.ex. att spåra kunders beteende i olika digitala kanaler så kommer du långt.

Kunddata
När GDPR träder i kraft stärks skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter. Den nya lagen innebär skärpta krav på företag och andra organisationer att informera hur de samlar in och hanterar personuppgifter. Detta innebär att e-postmarknadsförare kommer att behöva ändra på sina rutiner hur data samlas in och lära sig att följa reglerna som annars kan ge höga böter.

Mobil
Idag vet vi att 80% av konsumenterna använder smart phones och allt fler kunder kollar sina mail i mobilen och den trenden kommer bara att öka. Dina prenumeranter spenderar mindre än fyra sekunder för att bestämma om dom vill öppna din e-post eller inte. Det innebär att det är viktigt att dina e-postmeddelanden är lättlästa, engagerande med korta ämnesrader så konsumenterna kan interagera och få en bekväm användarupplevelse i mobila enheter vid nyhetsbrevsutskick.

Video
Video kan vara ett sätt att skapa uppmärksamhet, särskilt på mobila enheter. Länka till en video i ditt e-postmeddelande, t.ex. att använda en bild som speglar en spellknapp som ett sätt att länka till en webbplats. Annars är det att rekommendera animerade GIF-bilder, men då krävs det att man lägger lite extra tid och kraft på den första bilden för att inte konsumenten ska tappa intresset.

Konsumenterna gör allt mer sina köp online som ett resultat av en e-post eller en e-postmarknadsföringskampanj, så det är absolut värt att tänka på din e-postmarknadsföringsstrategi!


Kontakta jorma@holviks.se om du vill ha hjälp att sätta upp någon spännande e-postmarknadsföring inför 2018!

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.