Digital marknadsföring

Vad är Digital marknadsföring?

Marknadsföring är ett begrepp eller samlingsnamn på hur man syns i omvärlden där man försöker fånga kundens uppmärksamhet. Marknadsföring kan vara flera delar och inte bara betald reklam, utan det är hur företaget syns utåt och hur ofta en blir påmind om att företaget finns. Exempel hur detta har sett ut innan internet, diverse utskick till brevlådor, tidningar, reklamkampanjer och testprover.

Digital marknadsföring är precis som gammal hederlig marknadsföring bara att man använder internet, dator och teknik för att anpassa sig efter hur samhället har utvecklats. Fördelen med digital marknadsföring är att allting går att mäta och några exempel är: hur många besökare en specifik kampanj gav, hur mycket avkastning en förändring på hemsidan gav och hur många följare på Instagram ökade gentemot förra året.

Google Analytics

Google Analytics är ett mätverktyg, en kod man sätter in på sin hemsida. Denna koden i sig samlar in all möjlig data från alla som besöker din hemsida och är en grundförutsätning för att förbättra hemsidans användarvänlighet och öka antalet konverteringar.
Läs mer

Betald trafik

PPC/ sponsrade länkar/ Google Adwords, kärt barn ar många namn. Lika många namn på detta område så finns det lika många olika sätt att göra det. Sponsrade länkar är kortfattat betalda länkar till din webbplats och vanligtvis hittar man dessa länkarna på sökmotorer som Google.
Läs mer
Sökmotorptimering

SEO

SEO står för "Search Engine Optimization" eller på svenska sökmotoroptimering. Vad detta egentligen innebär är hur välanpassad din hemsida är efter hur sökmotorns algoritmer är inställda. En välanpassad hemsida kommer ranka högt upp på sökmotorn.
Läs merGenomskinligt brev

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en en otroligt viktig kanal framförallt i syfte att göra remarketing (marknadsföring mot varma kunder) och det bästa är det är kostnadsfritt. Nyetsbrev är det ultimata verktyget för bearbeta kunder både nya som gamla.

Läs mer
Digital marknadsföring

Sociala medier

Företagets profilering som sker på nätet är inte bara hur hemsidan upplevs och är byggd utan också kommunkationen i sociala medier.
Frågor som:
Vilka sociala medier ska vi använda?
Vad ska vi posta?
Hur ofta ska vi posta?
Frågor som dessa bör man ställa sig själv innan arbetet i sociala medier påbörjas.
Läs mer
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram