SEO

Apple tangentbord

Vad är SEO

SEO som står för Search Engine Optimization eller på svenska, sökmotoroptimering. SEO ses som en av de viktigaste grundpelarna i den digitala marknadsföringen då det är en faktor som avgör hur ofta och hur högt upp man kommer i ett sökresultat när det gjorts en sökning på en sökmotor. Sökoptimering är därför att värt prioritera jämfört med exempelvis Google Ads, då du inte betalar för varje klick som görs utan det du betalar för är den tiden som läggs ner i grundarbetet för att skapa en god SEO. 

Då vi använder oss av sökresultat på någon annans plattform t.ex. Google så är det via Googles algoritmer och rankingsystem som vi måste anpassa oss och hålla oss uppdaterade hela tiden, vad som kan ha varit en viktig faktor i att ranka högt på SEO igår kan idag vara inaktuellt. Därför är det viktigt att den som du jobbar med och tar hand om SEO’n på er hemsida ej lever på gamla meriter, utan ständigt håller sig uppdaterade om vad som är nytt inom branschen.

Varför SEO

Varje dag görs det miljontals sökningar varje dag på Google och vi vet hur viktigt det är att vid varje möjligt tillfälle att bygga sitt varumärke och hitta nya kunder. Det är här SEO kommer in, tänk dig själv när du gör en sökning på Google, väljer du då något resultat som är på förstasidan högt upp eller klickar du dig vidare flera sidor innan du klickar på något resultat?
Som nämnt innan så kostar inte SEO något förutom den tiden som du väljer att lägga ner på den, en god SEO lönar sig i slutändan och brukar oftast vara det mer ekonomiska alternativet för långsiktiga resultat jämfört med Google Ads som bara visas så länge du är villig att betala för att annonserna ska visas.

Då det finns flera sökmotorer att välja kan då vara svårt att veta vilken man ska optimera mot då alla har sina egna algoritmer och egna bedömningar vad som anses vara en god SEO. I Sverige brukar man prata om Google då det är den sökmotorn som är störst i Sverige samt även i många andra länder, därför bör det göras en bakgrundsanalys på den marknaden man vill komma in på om vilken sökmotor som används.
9 sticky notes
Kaffe och dator

Hur SEO

ALT taggar, Headers, Title, Description - Vart börjar man?

Det som absolut först bör göras är en sökordsanalys där man tar fram några ord och fraser som ens blivande besökare kan tänkas söka och vill ha ett svar på. Efter sökordsanalysen bör man skriva ett innehåll på minst 300 ord. Detta är bara rekommendationer då man har sett att innehåll som har mer än 300 ord fått en bättre position och hamnat högre upp i resultatfältet än de som bara skulle ha 300 ord.
Efter man skapat ett bra innehåll, kan det vara att formatera texten, sätta ut rubriker som är lämpliga som Headers och även skriva ut titles och descriptions som också bör skapas med sökordsanalysen i baktanke, allt för att kunna ge svar på vad en potentiell besökare kan tänkas söka efter på Google.

Title och Description är det som syns i sökresultat, Title är den stora och tjocka texten längst upp på ett resultat och description är den text som dyker upp under titeln som förklarar mer av innehållet på hemsidan
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram