Det är ofta sjukt mycket att ha koll på som småföretagare. Och det finns en uppsjö med leverantörer som lovar att avlasta och leverera resultat så att ditt företag går bra eller bättre. Men inte sällan så ser dessa bara till att få ut så mycket av sina egna tjänster och produkter som möjligt och hjälpen kanske inte alltid blir en hjälp utan snarare ytterligare en kostnad som också ofta växer. Det kan vara marknadsföring, reklam, smarta tekniska lösningar, system som skall avlasta etc etc. Känner du igen dig? Att driva ett företag innebär ofta att hitta genvägar genom denna djungel utan att låsa upp sig på en massa onödiga kostnader.
Sociala profiler
Lär känna din målgrupp och ta reda på var de är aktiva i sociala medier och se till att vara aktiv där dina kunder är.
Använd dessa kanaler inte enbart till att sälja, men också till at ge bra och nyttiga råd, inspiration eller dela med dig av din kunskap på andra sätt.
Nyhetsbrev
Att skicka nyhetsbrev är mycket effektiv och en kostnadsfri marknadsföring.
Samla på dig e-postadresser och använd dessa väl. Ett smart råd är att dela upp dina kunder och segmentera de efter till exempel hur ofta de de handlar av dig eller vilka tjänster dom använder.
Kundanpassade mejl ger mycket bättre resultat än mer generella mejl, vilket är rätt så logisk. Att ha med nyttiga råd eller guider i nyhetsbrev skapar lojala kunder som uppskattar breven och du får därmed en högre öppning- och svarsfrekvens.
Beräkna avkastning
Fördelen med digital marknadsföring är att du kan mäta alla kampanjer och du kan anpassa din annonsering mer målinriktad och du kan därmed bli mera och mera exakt i din annonsering till din kund